Schipbrug

Net ten westen van de Roermondspleinbrug lag vanaf 1604 de Arnhemse schipbrug. Eeuwenlang vormde hij  de verbinding tussen de stad en de Betuwe. De eerste schipbrug bestond uit houten boten die in de 19-de eeuw vervangen zijn door 19 ijzeren pontonschepen. Om doorvaart van de schepen op de Rijn mogelijk te maken konden er enkele brugdelen uitgevaren worden. Dit leidde dan vaak tot filevorming, vooral op de drukke marktdagen.

Bruggenhoofden
De schipbrug lag tussen twee gemetselde bruggenhoofden. Het restant van het zuidelijke bruggenhoofd is nog steeds aanwezig en zichtbaar. Bij de schipbrug aan de Rijnkade was het kantoor van de brugwachters. Zij waren verantwoordelijk voor het innen van het bruggeld en het uit- en invaren van het brugonderdeel voor de doorvaart.

Een onverwachte vondst
In 1935 kwam er met de Rijnbrug een vaste oeververbinding. De schipbrug was niet langer nodig en werd in onderdelen verkocht. Lang werd gedacht dat er geen overblijfselen waren. Totdat in 2007 het ponton met nummer GWA14 terug werd gevonden. GWA staat voor Gemeentewerken Arnhem. Het aangetroffen scheepje was in een hele slechte staat. Maar met hulp van sponsors is het ponton opgeknapt en kreeg een plek op de Praets, vlakbij de plek waar ooit de schipbrug lag.

Hstorie - schipbrug 1650Historie - schipbrug nieuw

 De schipbrug in 1650